lördag 15 januari 2011

Fotostämplar...

Idag tänkte jag visa hur man använder fotostämplar. När man köper dom är dom omonterade, så man får montera dom själv på tex. EZ-mount (på stämpeln jag visar har jag använt ett annat märke, men jag tycker att EZ-mount är bättre).
Man behöver en brayer (roller?) för att få ett jämt lager med stämpelfärg över hela stämpeln.

Och så behöver man ett akrylblock att fästa stämpeln på, tejp behöver man för att ta bort allt damm från stämpeln innan man applicerar färg på den, annars blir det vita fläckar där det råkar finnas nåt "dammkorn". Stämpelfärgen jag använder är DistressInk, black soot, och så stämplar jag på glossy fotopapper. Den lila "skumbiten" är ett stämpelunderlägg som jag placerar under pappret när jag stämplar.

Här är stämpeln i närbild, man ser nästan inte vad den föreställer innan man har rollat på färgen.

Så här ser det ut när man har rollat på färgen.

När man har rollat på färgen några gånger och tycker att det ser jämt ut så stämplar man på pappret, man får trycka på ganska hårt så att hela ytan på stämpeln tar i pappret.

Resultatet varierar, man får det inte bra varje gång, och så får man öva lite först innan man får det bra, men här får ni lite tips av mig som kanske underlättar!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar